Toimivat nettisivut yrityksellesi
Olen yrittäjän urani aikana nähnyt jos jonkinlaisia nettisivuja. Toiset ovat olleet selkeitä, helppokäyttöisiä ja kutsuvia, toiset taas epäselviä ja luotaantyöntäviä. Turha on kai edes kysyä, kumpien nettisivujen yritysten palvelut olen valinnut. Omien yritysten nettisivuja rakentaessa olen pyrkinyt pitämään mielessä muutaman muistisäännön, jotka takaavat toimivat nettisivut. Toimivat nettisivut ovat aina yksi myynnin perusedellytyksistä: vaikka tuotteesi olisi priimaa, hintasi kilpailukykyiset ja myyjäsi ammattilaisia, mutta nettisivusi ovat epäluotettavat, jää tuotteesi ostamatta.

Yksi tärkeimmistä vinkeistä on pitää sivut selkeinä. Mieti, mitä tietoja asiakkaasi haluaa ja tarvitsee. Hän luultavasti etsii yhteystietojasi, kuvia tuotteestasi tai palvelustasi, entisten asiakkaittesi suosituksia, aukioloaikoja ja hinnastoa. Häntä harvemmin kiinnostaa pitkä, yksityiskohtiin menevä tarina yrityksesi syntyhistoriasta, monimutkaisesti tulkittava hinnasto tai turhanpäiväiset kuulumiset. Pidä sivusi sisältö napakkana ja kehota asiakasta ottamaan yhteys sinuun tai henkilökuntaasi lisäkysymyksissä.
Sivujen visuaalinen ilme kannattaa valita siten, että se istuu yrityksesi brändiin. Voit käyttää kuvapankkikuvia tai palkata ammattilaisen ottamaan sinulle sopivat kuvat. Jos harrastat valokuvausta, voit ottaa kuvat myös itse. Hanki sopiva kamera ja kuvaukseen sopiva objektiivi. Tuotekuvia ottaessa kannattaa muistaa ottaa kuvia erilaisissa valaistuksissa ja kuvakulmista, jotta et myy sikaa säkissä. Jos sinulla on käytössä somekanava, esimerkiksi Facebook tai Instagram, voit jakaa sinne arkisempiakin otoksia yrittäjän arjesta tai hauskoista sattumuksista toimistolla.
Tärkein toimivien ja myyvien nettisivujen tekijä on kuitenkin sivuston ajankohtaisuus. Pidä huolta siitä, että yrityksesi yhteystiedot, aukioloajat ja hinnastot ovat ajankohtaiset. Poista joulun ja juhannuksen poikkeusaukioloajat mahdollisimman pian, jotta ne eivät hämmennä kävijöitä. Luotettava sivusto antaa sinusta ja yrityksestäsi huolellisen kuvan ja saa asiakkaat valitsemaan yrityksesi palvelut kilpailijoiden sijaan.